Monday, 28 May 2012

Adab Seorang Rakan


"Sebaik-baik sahabat disisi ALLAH ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran disisi ALLAH ialah orang yang terbaik terhadap jirannya."(Hadis Riwayat al-Hakim)

"Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya,maka berwaspadalah/bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat."(Riwayat Ahmad)

**************************************************************
Rakan yang baik adalah selalu bersama kita tak kira kita gembira atau dikala kita dalam keadaan sedih dan terbuka mindanya saat nasihat diberikan dan menerima kelebihan dan kekurangan kita..ada tak rakan macam tu?pasti ada tapi nak menjumpainya ibarat permata dalam lautan dalam..kan3 ? Sebagai seorang rakan pun kita patut ada adab tau..niera kongsikan sedikit :)

Memulakan dengan memberi salam ketika berjumpa..tak salah kalau kita nak kata "hai" tapi kan lagi best kalau kita mendoakan kesejahteraan dia jugak?

Bila dia perlukan bantuan kita,kita tolong secepat yang boleh..jangan biarkan dia meminta tolong kepada kita berkali-kali..bukankah penantian satu penyeksaan??he3 :)

Kita marah tak kalau rahsia kita bocor?mesti marah kan?sebab tu sebagai kawan,kita kena jaga rahsia kawan dengan sebaik-baiknya terutama membabitkan aib beliau..

kawan adalah cermin bagi kita..kita belajar menerima pandangan atau nasihat darinya sebab kita manusia biasa yang tak terlepas dari melakukan kesalahan..

maafkan rakan kita tanpa rakan kita dahulu yang memohon maaf..kadang-kadang kita tak sedar salah kita..memaafkan bukan bermakna kita lemah..

titipkan dalam doa untuk kawan kita..doakan kesejahteraan beliau..pasti hidup kita bahagia..

apabila dia tengah bersembang dengan kita atau bercakap,jangan mencelah sehingga menganggu moodnya untuk meneruskan percakapan..

5 000 Budak Comel:

CikMai CikMai said...

mai ada ramai kawan, tp mai nak sangat sorang kawan rapat ...:') takpenah ada

hazdnul hazdnul said...

hazdnul ada ramai kawan tp brape org je yg btol2 kawan.."sahabat" sush seng ada bersama.. tq for sharing this :D

NasZ NasZ said...

bagus info ini. thanx for sharing.

From,

Nasz

MOHD NASER.COM

kYna 'cAnGgiH' kYna 'cAnGgiH' said...

alhamdulillah, sy dah berjumpe sahabat yg sy cari slame ni. tapi kdg2 persahabatan kteorg ade jugak yg cemburu,hmmm.. nak buat mcm ne ek?

.cik yaya. .cik yaya. said...

Nice info sis, keep it up ur writting okeh