Monday, 30 July 2012

Perempuan Kini Tidak Tahu Malukah?

Salam Ramadhan Semua :)
Harapkan kita semua semakin bersemangat dikala hari ke 11 berpuasa ni :)
Tapi sedarkah kita definisi sebenar puasa?Puasa ertinya menahan diri,bukan sahaja menahan makan malah kita kena menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang dilarang ALLAH..
Perempuan adalah hiasan dunia dan sebaik-baik wanita adalah isteri yang solehah..Tapi sedarkah kita,apa terjadi dengan perempuan kini?Gambar gadis-gadis dijaja merata-rata,bukan sahaja dijaja tanpa sedar malah diupload merata-rata dengan kerelaan diri sendiri..GADIS MELAYU..ALLAH..terasa diri ini..Gambar yang terlampau mendedahkan aurat sehingga menaikkan nafsu lelaki..Buah dada ditayang-tayang untuk apa?Badan sengaja dilentikkan untuk apa?Rambut diwarnakan untuk apa?Untuk apa semua itu?Islam itu indah,jangan rosakkan dengan perbuatan kita sendiri..Memang cantik ke buat aksi macam tu?jangan dilupakan bahawa fitnah tersebar adalah fitnah wanita..


 Dari Salim bin Abdullah r.a dari ayahnya, katanya:Nabi s.a.w lalu di hadapan seorang Ansar yang sedang mencela saudaranya kerana saudaranya itu pemalu. Maka sabda rasulullah s.a.w kepadanya:Biarkanlah dia! Sesungguhnya malu itu sebahagian daripada iman.

Rasulullah sendiri menerapkan dalam diri kita supaya mempunyai sifat malu kerana malu itu sebahagian daripada iman.Tidak malukah kita?Apa lagi alasan yang kita nak bagi?Belum diberi hidayah oleh ALLAH SWT?Hidayah perlu dicari bukan dinanti!


Renung kembali sepanjang Ramadhan ini,apakah sempurna aurat kita ditutup?Benarkah dia ditutup atau dibalut?Solat adakah kita lakukan?Utamakan yang wajib sahabatku..Puasa tapi kalau tak tutup aurat pun tak de makna..Jangan kita seksa pandangan lelaki yang meratah ke tubuh kita..Jangan disebabkan kita,puasa mereka menjadi sia-sia..

Persoalannya,Perempuan Kini Tidak Tahu Malukah?Niera juga perempuan,tapi jika dengan berlembut tidak jalan juga,terpaksalah bertegas..Bukan Niera nak mengaibkan sesiapa tapi inilah realiti sekarang..Turunlah ke KL,mcm-mcm kita boleh nampak..Baju ketat,tudung jarang,seluar sendat,itu dah biasa..tapi biasakah itu di pandangan pencipta kita..Bayangkan jika Rasullullah ada bersama kita..ALLAH..

~renungan juga untuk diri ini yang hina lagi kerdil~

24 000 Budak Comel:

Nurakmaniza Nurakmaniza said...

betul....betul.. :) sya pun bkn lah baik sgt..tp sentiasalah kita mengingati bahawa d neraka nnt wanita lah penghuni yg pling ramai..wallahualam...

Zida Zida said...

peringatan buat diri sendiri. perempuan sekarang dah tak sama macam dulu, yang penuh dengan sifat santun dan sopan.

tapi still ada jugak yang macam ni, hehe bukan semua :D

selamat teruskan ibadah!

✉ ¥ana Fauzi ✉ ✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Yana sokong Awak Aisyah Humaira !:)

Pecinta pink^^ Pecinta pink^^ said...

hmm..betul tu..tapi susah sekarang ni..budak2 lain macam sikit..bkan bole di tgur..

Sherry Sherry said...

So many students I see smoking at playground

Nuraihan Kassim Nuraihan Kassim said...

satu info yg bagos... yup, kat sekeliling kite da macam2 pakaian yg xmenutup aurat.. bkan kat kl jer.. kat mane2 jer skrg ade.. fesyen tudung skrg lak yg menampakkan dada.. an kdang2 sampai terikut ngan fesyen tudung yg menampkkan dada tuh.. tp bile hadirnye bulan pose nie, an tersedar... coz sekrg issue pemakaian bju ke, tudg ke semakin byk.. skit2 menyedarkan diri an...

trah zain trah zain said...

betul tu, rasa macam satu suasana yg pelik bila duk kt KL ni, tp bkn stkt KL je org suka pakai ketat2, negeri saya sndiri pn tak terkecuali, lagi teruk, bila mek2 kelate( minority of us, bila keluar ke negeri lain, tudung ntah kemana, siap kaler lagi..haish, mana ilmu agama yg parents dorang ajar tu? xtau nk kata.. geleng kepala tak abih2

Cik Rongoks Cik Rongoks said...

renungan utk kita semua ^^

cik najihah cik najihah said...

sy sokong..even sy x lah sempurna mana tapi ape yg awak cakap tu betul. Kadang2 rasa malu sendiri

rAIHan rAIHan said...

haih tak tahu lah mcm mna dgn budak2 skg. pantang tegur.

NURUL ◕‿◕ NURUL ◕‿◕ said...

betul-2,tapi ada yang bertudung bulan puasa tapi lepas puasa bukak balik tapi bertdung macam nak tak nak je~

Nur Atiqah Mohd Zaki Nur Atiqah Mohd Zaki said...

sokong niera:) paling x suke tgok org pakai turban.. just tutup rambut jew..peringatan tuk diri sendiri..

sHaR!Na eLyaNa sHaR!Na eLyaNa said...

hah btul tu..dah tau puasa mc lg nak pakai bju singkat tu..ish2..

jom join http://opzzpinky.blogspot.com/2012/07/segmen-jom-tukar-kad-raya-by-sharina.html

Azee Hana Azee Hana said...

kadang tu,,sebagai perempuan,,susah jugak rasenya nak pastikan aurat betul2 ditutup..

Sna Aai Sna Aai said...

kekadang teguran tue amat d perlukan..w/pun sesetangah orang x memerlukannya tetapi masih terlalu ramai yang memerlukannya. Tanpa teguran kesilapan tu xkan d sedari. betul x..

C'Jai C'Jai said...

wanita akhir zaman....cubalah pergi ke bazaar ramadhan, mata akan terseksa melihat pemandangan yg sangat dahsyat itu... dlm hati hanya mampu berkata'Ya ALLAH sesungguhnya aku sedang berpuasa' .. :(

YaYaNsMuM a.k.a YM YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Bila Allah telah menarik perasaan malu daripada seseorang, mcm2 bleh jadik...nauzubillah....

Mohd Lokman Bin Ramli Mohd Lokman Bin Ramli said...

Tu lah.. di mana letaknya malu sebagai seorang perempuan yang berlebel muslim..

Dtang lah ke blog saya dan join first segmen saya

http://lokmanramli.blogspot.com/2012/07/segmen-lokman-saya-blogger-dari.html

sokongan awak amat dihargai.. ^_^

Hanif Idrus Hanif Idrus said...

Mugkin mereka mersakan gembir amenjaja tubuh meraka dan mendapat pujian kot...

keli menari keli menari said...

tak payah KL je nak jumpe tu sume , kat kampong2 pon dah ade..hmm semoga kita semua menjadi muslimah terbaik :)

CikMieyra CikMieyra said...

Betul tu. macam macam zaman sekarang. tak apaa, kita doakan mereka yg terbaik. :)

Nurliyana Zulkifli Nurliyana Zulkifli said...

itu lah hakikatnya sekarang niera, xyah ak turun KL pun , kat mana2 je sekarang, hakikatnya kita tak sedar aurat kita tanggungjawab kita, dan tak sedar effectnya nanti bukan hanya pada diri sendiri, turut melibatkan org lain . Ayah kita , saudara lelaki kita, suami kita, namn sedih bila tiada kesedaran itu, moga Allah bukakan hati2 mereka utk menyedari hakikat ni.
p/s: buat diri yg sering terlupa juga :'(

sunshine =) sunshine =) said...

subhanaAllah!semoga kaum hawa dihindar daripada fitnah dunia..sesungguhnya wanita adalah fitnah terbesar..

Nurul Fadhilatul Nabilah Nurul Fadhilatul Nabilah said...

tu lah kak. ramai sangat kengkawan saya yang camtu.. bila ditegur diorang kata saya bajet alim apa sume.. saya cuma nak elakkan diorang dari jadi makin teruk tapi entahlah kak. tak tau nak cakap camne. :(