Sunday, 5 August 2012

Khasiat Buah Belimbing

Selamat malam semua..Selamat sudah bertarawih kan semua?Tadi Niera ada makan buah belimbing,so tiba-tiba terfikir,apa khasiat buah yang aku makan ni kan?So kita terus la contact encik gugel untuk tahu maka terhasillah entry copypaste tentang khasiat buah belimbing :) jom baca untuk tahu !



Dikenali dengan nama botaninya sebagai Averrhoa Carambola L, belimbing mengandungi banyak kebaikan untuk kesihatan tubuh badan manusia.

# Mengandungi 90% air, 0.75% protein, 3.5 – 11% gula dan 0.7% serat.

# Kaya dengan kalium & vitamin A, selain vitamin B dan C.

# Kalium di dalam belimbing berfungsi mengawal degupan jantung, keseimbangan cecair, membantu kitaran ion dalam salur darah, membantu pengecutan otot, membantu memindahkan nutrein kepada sel selain membantu fungsi saraf.

# Jus ini diminum untuk mengurangkan kehausan dan merangsang rembesan kelenjar untuk penghasilan air liur.

# Selain itu, ia membantu melawaskan pembuangan air kecil di samping membantu merawat masalah kulit yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C.

Bonus : Petua Penyembuhan Dengan Buah Belimbing.

# Untuk menghentikan pendarahan pada bisul di samping mencuci luka serta nanah yang keluar, kalian bolehlah menumbuk buah belimbing sehingga lumat lalu ditampal pada bahagian luka.

# Masalah cacing dalam perut atau usus; Rebus bunga belimbing & minum airnya setelah suam.

# Untuk masalah penyakit kulit seperti gatal-gatal dan sebagainya – daun, buah atau bunganya boleh ditumbuk lumat dan ditepekkan pada kawasan bermasalah.

# Air rebusan bunga dan daunnya boleh diminum untuk merawat batuk, sakit kerongkong & muntah-muntah.

# Buah yang dijerukkan dengan garam boleh dimakan untuk menghilangkan mabuk akibat perjalanan jauh.

# Air rebusan daunnya juga boleh digunakan untuk merawat demam panas.

sumber dari [sini]

18 000 Budak Comel:

sunshine =) sunshine =) said...

subhanaAllah!selama ni taw makn je..syukran kak niera shre this info.. (:

لين Si Pipi Merah لين Si Pipi Merah said...

ummi kita suka makan belimbing untuk kurangkan darah tinggi katanya..syukran aidhon..info yg bermanfaat!

PaK PiS PaK PiS said...

da lme sgt rsenye xmkn blimbing..huhu

trah zain trah zain said...

dah lama tak makan belimbing ni, susah jgk nk jmpa..huhu

Sop Nama Saya Sop Nama Saya said...

suka gak makan belimbing nih :)

NuRuL NuRuL said...

thx 4 sharing this info..

nice entry..:D

AINI CHE DIN AINI CHE DIN said...

dah lama tak makan belimbing..nak pi cri la pas ni..hehe

babycomel babycomel said...

buah belimbing buat jus pun sdp ;)
byk jgk eh khasiat buah ni yg kita tak ketahui, thanks niera

rAIHan rAIHan said...

nice,,baru minum ais jus belimbing semlm..^^

Nurliyana Zulkifli Nurliyana Zulkifli said...

Tak pernah pun makan belimbing hehehe.. x tau mcm mana rasanya..

Mrs Velentine Mrs Velentine said...

tq 4 sharing

Pecinta pink^^ Pecinta pink^^ said...

belimbing sedap mkn ngan kuah kicap..hoho..nice info:)

Ct Noraishah Ct Noraishah said...

aha..betul tue..nice ssgt! xsangka buah yang kiter kureng suke banyak sangat khasiatnya

Ety Ety said...

Wah. banyak nya khasiat buah belimbing.

Ety suka makan, ayah pun selalu belikan tpi tu la, sekarang bru tahu khasiatnya

Thanks Niera :)

NURYUMMYCOKLET NURYUMMYCOKLET said...

Nice info..thanx ;-)

taqiee din taqiee din said...

wah..info yg bgus...slalau mkn je..xtaw khasiat dia ...hehhehe
tanks niera...:)

Nurfara Hani Nurfara Hani said...

thanks buat entry ni.. baru tahu khasiat die. lame dah tak makan buah ni..

Nur Atiqah Mohd Zaki Nur Atiqah Mohd Zaki said...

suke makan tapi x taw khasiat..:)