Friday, 3 August 2012

Syirik Cinta

Ramai yang tahu kan syirik tu apa?Syirik?Ertinya Menduakan ALLAH dalam apa cara sekalipun..Allah melarang tegas tentang hal ini..Salah satu rukun iman juga adalah beriman dengan qada' dan qadar..Segala ketentuan dan ketetapan yang telah ditentukan olehNYA , seharusnya kita redha kerana ALLAH adalah sebaik-baik penentu keputusan..Tapi niera nak kaitkan antara cinta dan syirik..Cinta boleh buat orang buta menilai yang mana baik dan yang mana buruk..


Firman Allah, "Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang sangat besar". (Luqman : 13)

Jangan kita bertindak sehingga menzalimi diri sendiri semata-mata untuk tunjukkan betapa kita kecewa..Ramai orang sekarang bila kecewa dengan cinta terutamanya mengambil jalan pintas iaitu dengan membunuh diri..ALLAH..

Firman Allah, "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan Allah mengampuni segala dosa selain syirik, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Sesiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh dia telah berbuat dosa yang sangat besar. " (An-Nisa: 48)

Orang kata cinta itu buta,tapi sebenarnya kita yang buta..kita tak meletakkan ALLAH dalam cinta kita..Cinta teragung kita adalah ALLAH..

Firman Allah, "Sesungguhnya orang yang mempersekutukan Allah, maka pasti Allah akan mengharamkan baginya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang yang zalim itu seorang penolong pun. " (Al-Maidah: 72 )


Tolonglah! Jangan disebabkan cinta,kita sanggup menduakan ALLAH dengan tindakan santau atau apa sahaja yang boleh membunuh orang yang kononnya kita cinta..Cinta itu luas..kembalilah pada allah..pasti dia memberikan yang terbaik buat kita..janji allah itu pasti..

Dari Abdullah bin Mas'ud r. a. Rasulullah saw. bersabda, "Sesiapa mati dalam keadaan dia melakukan sebarang syirik terhadap Allah, dia akan masuk neraka.” (HR Bukhari dan Muslim)

17 000 Budak Comel:

:: Mrs.Eady :: :: Mrs.Eady :: said...

nice entry :)

cik Lilis cik Lilis said...

suka entry nie niera :)

Nur Atiqah Mohd Zaki Nur Atiqah Mohd Zaki said...

thanx share entry nie niera:)
syirik too byk kan.. ade yg besar m kecil..

✉ ¥ana Fauzi ✉ ✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Betul tuu niera, minta dijauhkann:)

LELAKI INI LELAKI INI said...

stuju!

MISS Z BERCELOTEH MISS Z BERCELOTEH said...

Setuju sgt2 dgn entri ini.. :)

MISS Z BERCELOTEH MISS Z BERCELOTEH said...

Setuju sgt2 dgn entri ini.. :)

Mohd Lokman Bin Ramli Mohd Lokman Bin Ramli said...

betul2.. janganlah disebabkan cinta diri kita dan orang lain merana.. Apabila dah sampai main santau, itu bukannya cinta tetapi sakit hati..

Linda Zehan Linda Zehan said...

Nice Entry...

Singgah wat jemputan segmen...

http://lindazehan.blogspot.com/2012/08/segmen-blogwalking-sambil-beramal.html

^___^

babycomel babycomel said...

Ya Allah, teguhkan lah hati kami terhadapmu.. cinta Allah & Rasulullah yg hakiki

AlyaMaisarah AlyaMaisarah said...

Betul tu Kak Niera. :)

Zufar Najib Zufar Najib said...

post ni sangat mantop :)

Nurul Syafiqa Nurul Syafiqa said...

Nice Entry akak..

Lovarica de Bueno Lovarica de Bueno said...

Trima kasih ats nasihat tu Niera :)

Nurliyana Zulkifli Nurliyana Zulkifli said...

betul kembali pada Allah pasti kau temui cinta itu ..InsyaAllah.. nice entry niera :)

sunshine =) sunshine =) said...

subhanaAllah!
"Sesiapa mati dalam keadaan dia melakukan sebarang syirik terhadap Allah, dia akan masuk neraka.” (HR Bukhari dan Muslim)
jauhi akq dari syirik cinta..

Nurul Fadhilatul Nabilah Nurul Fadhilatul Nabilah said...

tak tau pun pasal ni..
banyak sangat perkara syirik kan .
btw, nice entry kak :D