Friday, 19 October 2012

Maafkanlah Kesalahanku

Melakukan kesilapan bukan satu kesilapan... tetapi mengulangi kesilapan yang sama itulah kesilapan sebenar.

Allah pun memaafkan kesilapan insan, mengapa kita tidak sudi memaafkan? Allah pun cinta kepada orang yang membetulkan kesilapannya, mengapa kita terus membencinya? 


Maafkan dirimu, dengan memberi peluang untuk diri sendiri membetulkan kesilapan.

Maafkan orang lain, dengan menerima hakikat, kesilapan adalah fitrah seorang insan.

-Ustaz Pahrol Mohamad Juoi-
 
“Wahai ‘Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu, menyambung silaturahim dengan orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayamu.”
(Hadis Riwayat Hakim)

16 000 Budak Comel:

aimaniman aimaniman said...

yupp lega hati bila saling memaafkan.. rasa lapangg terlepas beban besar.. tu le kekuatan nilai kemaafan kan..

Dunia Wilma Dunia Wilma said...

Setuju ^_^
Kadang2 kemaafan itu merupakan ubat kepada penyakit kita...
Banyak dah testimoni yang Wilma dengar mereka sembuh dari penyakit seperti kanser apabila mereka berjaya memaafkan orang yang telah menyakiti hati mereka...
Contoh terbaik mendiang datuk Wilma...
Tapi, dia tetap pergi coz sel kanser tu dah melarat ke tempat lain :-(

Tihara Tihara said...

as salam

bila kita redha, Allah pasti redha..semua tu ujian..cakap memang senang, hanya dengan kekuatan yang Allah beri saje kita berjaya tempuhinya..

AthirahJinal, Mafraq Jordan. AthirahJinal, Mafraq Jordan. said...

Kita perlu menerima hakikat akan ketidaksempurnaan diri seseorang. Semoga Allah berkati selalu. Penulisan Us Pahroal sentiasa menyentuh jiwa :)

Cik Lyeen Cik Lyeen said...

betul tu...maaf bermaafan bukan setakat raya je kan..kan..:) Lyeen pun sntiasa nak berbaik2 dgn smua org...:) lg ramai kawan..lagi byk org yg akan doakan kita..

Hanif Idrus Hanif Idrus said...

Saling memaaf adalah amalan mulia..

Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail said...

baru tau erti kesilapan yang sebenar

~cik atin~ ~cik atin~ said...

belajar memaafkan walaupun saket :)

Busyra Bt Takiyudin Busyra Bt Takiyudin said...

belajar untuk memaafkan.. :)

Cik Aien Cik Aien said...

salam kenalan..dr saya.. maaf lambat ...saya follow awak dr segmen-tangkap-follower-sebanyak-mungkin

nur naa'irah nur naa'irah said...

salam..untuk maafkan org bkn perkara yg senang(bg sesetengah org) tapi utk trus mencuba memaafkn org bukan perkara yg sush..

Cikgu Ma Cikgu Ma said...

sudah memaafkan..mungkin tidak hadir bersama keredhaan...kerna hati kdg2 kurang tenang...

Mk Syahir Mk Syahir said...

betul tu..nice sharing aisyah humaira :)

lynn kamarul lynn kamarul said...

sama2 berusaha utk mjadi lebih baik

Isabel Diaz Isabel Diaz said...

Saya maafkan anda.. Hahah, padahal tak penah buat salah pun kat saya :)Selamat hari Raya

cci cci said...

setuju sangat.. ^_^. bila mafa bermaafan.. bebean yg berat berkila2 rasa ringan.. ^_^