Monday, 26 November 2012

Calon Suami yang Baik

Alhamdulillah, sejak menjadi isteri, kehidupan ini makin tenang rasanya. Tiada lagi masalah hati atau sebagainya. Hati? Amat susah dijaga andai tidak dibasahkan. Hati yang kering memang mudah ditawan musuh kita. Mula lah rasa nak ada pakwe makwe la, nak dapat sms cintan la. Ya, itu fitrah. Tak dinafikan. Tapi adik-adik harus bijak menanganinya. Ingat ! Utamakan apa yang lebih utama. Tak salah kahwin muda andai sebelumnya kita sudah siapkan fizikal dan mental kita untuk berdepan dengan situasi apa sahaja yang akan kita tempuh bila dah kahwin ni. Errr, matang pulak rasanya. Faham ke bebel banyak-banyak ni? =,='

Niera bukanlah orang yang hebat dalam menyusun kata, atau bermadah pujangga tapi Niera cuba kongsikan kali ini 10 sifat calon suami yang baik. Kepada calon suami, tak lupa juga calon isteri, semuanya menginginkan kehidupan rumah tangga yang bahagia bukan?

Suamiku yang comel bersama anak buah kami, Dhia :)

10 sifat calon suami yang baik:

#Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

#Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

#Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

#Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

#Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

#Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

#Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

#Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

#Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

#Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

 [Share]

16 000 Budak Comel:

cik sweety cik sweety said...

akak, nak copy boleyh? lepas tue t saya letak sumber dri blog akak :)

boleh?

Nurfara Hani Nurfara Hani said...

Indah nye jika dapat suami mcm ciri2 di atas

Mohd Lokman Bin Ramli Mohd Lokman Bin Ramli said...

semoga berbahagia.. ^_^

Mimie Najib Mimie Najib said...

Indahnya kalau boleh dapat calon yng begitu..syukur pada mereka yang terpilih.. :)

tQ dik for sharing.. :)

✿Gucciey Lavender✿ ✿Gucciey Lavender✿ said...

:)

ieka farhana ieka farhana said...

rasa macam ta sabar na kawin tapi SPM ta lepas lagi hehehehe

Shereen Yahya Shereen Yahya said...

Semoga berbahagia :)

aisyah humaira' aisyah humaira' said...

@cik sweety boleh ja :)

Eyqa Hasnan Eyqa Hasnan said...

Nice sharing niera . Suka sangat !

Anis Farhana Anis Farhana said...

Tips yang bagus . leh jadikan rujukan . :)

ps : nak cakap banyak2 pun kite x kawin lagi :)

✉ ¥ana Fauzi ✉ ✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Wahhh , sosweett :) Hewheww . Nice tips ni :3

sunshine =) sunshine =) said...

thniah kak niera!

Cik Fie Cik Fie said...

semoga bahagia dan mendapat suami yang ada ciri2 di atas :)

# Wah ! Comelnya Header !! Sweet Sangat ^_^

Hanif Idrus Hanif Idrus said...

semoga aku mempunyai ciri2 tersebut....hehehhe

C'Jai C'Jai said...

Alhamdulillah niera dipilih berkahwin di usia muda... Layarilah BM kalian sebaiknya..perkahwinan itu sifatnya saling lenkap melengkapi kekurangan antara satu sama lain..moga bahagia..

Sheila Salim Sheila Salim said...

Assalamualaikum dik, thanks sharing...