Thursday, 1 August 2013

Akal VS Nafsu dalam Mencari LailatulQadar



Akal : Alhamdulillah,byk betul Nikmat kurniaan Allah kpd kita lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan.Pahala sunat dilipatgandakan oleh Allah spt pahala mengerjakan Amalan Wajib. Dalam setahun Cuma sebulan yg Allah Anugerahkan kepada Umat Islam dalam menambah bekalan kita utk menuju Alam Akhirat..Bulan Apa?sudah tentulah BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK..kalau ditempat kerja,setahun sekali dapat BONUS,bukan main seronok anak bini beli itu ini.Di bulan ini juga kte turut diberikan Allah BONUS yg tak terhitung oleh jari ditambah pula dgn Keistimewaan LAILATULQADAR..malam yg lebih baik dari seribu bulan..Wahh!! umur kita pendek sekitar 63 tahun tapi boleh dpt ganjaran pahala spt mrka yg hidup selama 83 tahun..(setahun = 12 bulan,1000  bulan = 83,33 tahun)..kalau difikirkan logik,mana nak ada org zaman sekarang dpt umur pnjng 83 tahun malah hdup dlm sentiasa beribadah plak kan?

Nafsu : Haah,betul cakap awak tue..saya suka sgt bila banyak Kedai2 jualan makanan yg murah muncul spt cendawan tumbuh selepas hujan..macam2 ada...Ayam panggang,Ayam percik,sate,cendol DLL.apa lagi,selagi boleh ku beli,ku beli walaupun dah tak cukup tangan utk dibawa pulang..bila time berbuka,berbagai jenis menu beraneka hidangan disediakan.perghh!! mulalah perutku dipenuhi dgn makanan yg sungguh menyelerakan..

Akal : Eh,Awak ni,kesitu plak..

Nafsu : Tak salah kan..selagi boleh makan,apa salahnya kte manfaatkannya waktu muda2 ni.tubuh pun masih kuat..penyakit pun kurang..so,tak kan nak tunggu waktu tua2 plak baru nak makan sedap2..



Akal : Salah tu,memang tak salah..yg salah,kte berlebihan dari kadar keperluan..makanan yg tak habis nanti ke mana perginya?bukan ke TONG SAMPAH tempatnya..Jadi,jangan terlalu Membazir di bulan ini sbb ia adalah amalan Syaitan.org yg membazir adalah saudara rapat Syaitan..Apa salahnya jika kita berbelanja sekadarnya malah wang selebihnya disalurkan kpd Saudara2 seislam kte di SYRIA dan PALESTIN..terpikirkah kita akan apa yg mereka makan di waktu kita makan?ingat!! kita sesame saudara seislam,ada hak yg akan ditanya Oleh Allah di Akhirat nanti..Haa!! sekarang dah sampai fatrah ke-tiga di bulan Ramadhan..macam mana dgn solat terawih,bacaan Al-quran,zikir2 yg pernah kita amalkan di permulaan puasa dulu?masih berterusan or terputus-putus?harap2 kita dapat Mencontohi para salafussoleh dalam merebut ganjaran diakhir2 bulan Ramadhan (LailatulQadar)..

Nafsu : Ooppss!! Buat tu,buat la jugak Cuma sekarang busy sgt2..Yelaa,,EidulFitri kian menjelang tiba tak lama lagi…byk benda yg perlu dibuat..nak buat kuih raya,nak beli baju raya,buat itu dan ini..macam2 lagi laaahh



Akal : erm,berbeza dgn kami yg menyambut Ramadhan di perantauan..berjauhan dgn family tapi berdekatan pula dgn pasangan hati..berada di mesir tapi Malaysia tetap di carta hati..hee,,yg penting,selagi masih di bulan Ramadhan ni,dimana jua pun kita berada,kita masih punya peluang utk meraih Ganjaran pahala..Ingat Tuuu!!

Nafsu : Ermm,,Baiklah..Tapii,,tengoklah macam mne nanti…

Akal : Disebabkan saya sayang awaklah,sya beri Nasihat..Agama itu kan Nasihat..Moge2 bulan RAMADHAN kali ini adalah bulan perubahan bagi kita semua kearah yg lebih baik..Hingga berjumpa lagi..

Nafsu : (Terdiaamm!!)



p/s : Karya penulisan pertama si suami. ^_^

11 000 Budak Comel:

cik yaya cik yaya said...

perkongsian dan nasihat yang bagus ^_^
ini kes rela ke dipakse kak???hehe..joke >_*

Sukma Haron Sukma Haron said...

salam aidilfitri dan maaf zahir batin......

NJihe.am NJihe.am said...

Salam singgah kak, wah, lepas ni suami akak pun buat blog. hikhik. studioous.blogspot.com

Sheila Salim Sheila Salim said...

Assalamualaikum dik. thanks sharingg. semoga kita bijak mengawal nafsu :)

Lady ★ Hanna Lady ★ Hanna said...

dah lama x singgah sini. tup2 suami yg update ;) hehee. best. pnuh pengajaran.

Zawiah Zawiah said...

penulisan drp seorg yg berilmu ... segan lak ... selamat menjalani ibadah puasa ...

cik amal cik amal said...

hehehe.. kena paksa ? kesian dia :)
btw, nice info :)

Leeza dayasari [santai leeza] Leeza dayasari [santai leeza] said...

SALAM SINGGAH....
perkongsian yg baik.

kembara ilmu kembara ilmu said...

assalamualaikum . alhamdulillah , penulisan yang terbaik daripada kalangan yang paling baik . banyak pengajaran yang kami bley ambil dr penulisan ni . alhamdulillah :)

Sheila Eiman Sheila Eiman said...

alhamdulillah... hasil penulisan yang penuh dengan nasihatII yang berguna.

#tak kira kak niera atau si suami yang update. duaII tetap best. entri yang bernas :)

Alia Ali Ahmad Alia Ali Ahmad said...

wah ! lepas nie suami akak lak lawan akak jadi blogger .. habis la akak .. haha . ppe pun .. ilmu bermanfaat...